Vrienden Twitter Facebook Twitter

09.11.1996... 02.02.1997

de Rode Poort

Praktische info

periode: 09.11.1996... 02.02.1997

artistieke leiding:
Jan Hoet

locatie:
de Rode Poort
Citadelpark, Gent

prijs:
Toegangsprijzen: 250 Bfr. (reductie: 150 Bfr.)

catalogus

Vito Acconci, David Bade, Dennis Bellone, Elke Boon, Ricardo Brey, Guo-Qiang Cai, Franky D.C, Berlinde De Bruyckere, Luc Deleu, Danny Devos, Stan Douglas, Jusuf Hadzifejzovic, Dirk Hendrikx, Gary Hill, Noam Holdengraber, Klára Jirásková, Kcho, Masato Kobayashi, Lucie Lavicková, Ariane Lopez-Huici, Bjarne Melgaard, Tatsuo Miyajima, Philippe Morel, Tony Oursler, Philippe Ramette, Michael Ross, Peter Santino, Marianna Schmidt, Matthew Stokes, Johan Tahon, Sam Taylor-Wood, Pascale Marthine Tayou, Jeffrey Wisniewski, Otto Zitko

"de Rode Poort" is de openingstentoonstelling van het museum in haar nieuwe maar tijdelijke locatie. Het Museum van Hedendaagse Kunst bevindt zich momenteel in de nieuwe reserveruimte, een verbouwing van een zijvleugel van het vroegere jaarbeurscomplex. De opening van het definitieve museum, de verbouwing van het 'casino', is voorzien voor eind 1998.

Niet alleen door haar initiële functie, maar ook door de huidige verbouwingen vormt de reserveruimte een architecturaal imposant geheel. Hoewel de toekomstige functie (reserve , restauratieatelier, fotostudio en werkplaats) de ruimte een sterk gevarieerd karakter verleent, blijven de oorspronkelijke kwaliteiten gerespecteerd. Het gebouw huisvest momenteel de administratie, bibliotheek, archief en technische ruimtes van het museum alsook een geklimatiseerde opslagruimte voor de schilderijen en stockageruimte voor kisten en driedimensionale werken.

Op 9 november 1996 wordt het gebouw in zijn geheel voorgesteld aan het publiek, via een groot project waarbij alle ruimtes zullen worden bespeeld via de verschillende media waarmee beeldende kunst omgaat.
De titel van dit project "de Rode Poort" verwijst naar de ingangspoort van het complex die er een opvallende markering aan geeft. Rood: intensiteit, passie, vuur, gevaar... Poort: toegang, doorgang, overgang, transformatie, grens tussen binnen en buiten...
Voor dit project zullen uiteenlopende ensembles worden getoond die verschillende aspecten tonen van de problematiek waarmee het museum omgaat.

Het aspect van de reserve komt aan bod via de voorstelling van het werk van Philippe Morel, de onderschatte Vlaamse kunstenaar waarvan de Vereniging van het Museum een groot legaat kreeg, en van Marianna Schmidt, een Canadese kunstenares waarvan het museum een grote schenking kreeg. Daarnaast zijn er kunstenaars zoals Jusuf Hadzifejzovic, Danny Devos, Franky DC en Berlinde De Bruyckere die in hun werk specifiek inspelen op het idee reserve - stockage.

De klassieke schilderkunst wordt gerepresenteerd door een aantal werken van de Japanse kunstenaar Masato Kobayashi, en door het werk van de jonge Nederlander Ed Gebski.
De Vlaamse, tot nu toe relatief onbekende, beeldhouwer Johan Tahon, en de Nederlander Guido Geelen brengen dan weer beelden die dicht aanleunen bij of commentaar geven op de notie van klassieke beeldhouwkunst.
Deze kunstenaars zijn typisch voorbeelden van de prospectieve engagementen die het museum neemt. Andere kunstenaars zoals de Happy Female Artist, Róza El-Hassan, Joseph Grigely en Michael Ross zijn eveneens voor het eerst te zien in België.

Recente ontwikkelingen in de tot installatiekunst evoluerende beeldhouwkunst worden getoond door nieuwe werken van o.m. David Bade, Jeffrey Wisniewski, Bjarne Melgaard en Kcho. Peter Santino, Cai Guo Qiang, Otto Zitko en Luc Deleu werden gevraagd om specifieke ruimtes of delen van het gebouw te 'bewerken'. Op het plein vóór het gebouw stelt het museum de recent aangekochte "Mobile Linear City" van Vito Acconci op.