Vrienden Twitter Facebook Twitter

04.12.2009... 14.03.2010

GAGARIN The Artists in their Own Words

Practical Information

period: 04.12.2009... 14.03.2010

opening date: 03.12.2009

location:
S.M.A.K.
Citadelpark, B-9000 Gent
T: +32 (0)9 240 76 01
E: info@smak.be
http://www.smak.be

"GAGARIN The Artists in their Own Words" is a unique international artist’s magazine (°2000), entirely dedicated to the publication of especially written and unpublished texts by artists who are now working, anywhere in the world. The texts are published in their original language (from Albanian to Italian) with the addition of an English translation.

Since its foundation in 2000 the periodical has developed into a unique project that has acquired its own special place in the international world. In this comprehensive exhibition the whole GARGARIN catalogue is linked, page by page, word for word, with a selection of works from the museum collection and special loaned works by these same artists. The exhibition includes work by Allora & Calzadilla, Edith Dekyndt, Lois Weinberger, Philippe Van Snick, Juan Muñoz, Gabriel Kuri, Jimmie Durham, Kirsten Pieroth, Maria Serebriakova, Richard Serra, Willem Oorebeek, Manfredu Schu, Joe Scanlan, Ria Pacquée and others.

The editorial lay-out of GAGARIN is specific and based on John Baldessari’s quote: “Talking about art simply is not art. Talk can be art, but then it is not talking about art”. Although GAGARIN’s focus is artistic, it is also art historical and documentary. The magazine mainly addresses those who do not wish to wait until everything has been verified and summarized, and those who are willing to leave the straight and narrow in search of stimulating art and ideas while they are still fresh. GARGARIN also strives to create an accurate source for scientific research regarding artists who have made their words available to us.

In 2010 GAGARIN will join forces with the Stedelijk Museum voor Actuele Kunst S.M.A.K. (Museum of Contemporary Art). The exhibition marks the collaboration between S.M.A.K. and the magazine which will reside in the living collection of the museum in Ghent. The whole GAGARIN oeuvre was also recently purchased by the Guggenheim Museum, MoMA/ The Museum of Modern Art, de Thomas J. Watson Library of the Metropolitan Museum of Art in New York and the Getty Foundation in Los Angeles.

www.gagarin.be

GAGARIN The Artists in their Own Words
S.M.A.K. going GAGA - 13.03.2010


S.M.A.K. and GAGAvzw will be organising “S.M.A.K. going GAGA”, an important event around GAGARIN magazine with a panel discussion headed by Simon Deakin (University of Leeds, UK), a reading marathon with numerous GAGARIN artists and a musical performance with Manfredu Schu’s Voodoo-Faust II (Crash Opera).

More information

A co-production between S.M.A.K., GAGA vzw and AIR Antwerpen

 



-Eindelijk een waardevol initiatief dat nu op -binnenlandse- waarde wordt geschat (1) en dat eigenlijk publiekelijk nog steeds onderschat wordt (2)
(1) waarschijnlijk toch nadat er eerst buitenlandse belangstelling werd vastgsteld?
(2) bv. hoeveel kunstacademies hebben een abonnement? (dit zou verplichtend moeten zijn)
-Wat zou de reden kunnen zijn waarom er een ondermaats aantal Belgische (3) bijdragen zijn verschenen?
(3) in vglk. met het overaantal buitenlandse bijdragen

Jonas Wille, MFA (posted on wed 30.12.2009 01:05:10)

Merkwaardig toch:kunstenaars die geen schrijvers of schrijf-kunstenaars zijn en die toch perse willen schrijven en (tegen betaling) publiceren. Waarom, waarover en voor wie?
Ik weet het (nog) niet, maar zeker is dat het 'gedachten' moeten zijn die exclusief aan het eeuwenoude verduldige papier worden toevertrouwd. Misschien zijn het woordelijke toelichtingen die de betekenissen van hun niet in schrift vorm opgestelde kunstwerken trachten te verhelderen? Als het dat niet is - en hopelijk is het dat ook niet - dan kan het zowat van alles zijn: van een therapeutische oerkreet over een losse krabbel, een publieke biecht of een gedichtje tot een filosofisch tractaat over aardse en buitenaardse dingen behalve over kunst want dat zou niet kunstig en zeker geen kunst zijn, wordt hierboven ergens beweerd. Waarom deze exclusieve uitsluiting uit de kunst van het spreken en dus ook het schrijven over kunst? Maar als men eender welk schrijfsel - al dan niet over kunst - aan een kunstmuseum muur spijkert, op een museum salontafeltje schikt of gewoon in de aan het museum dichtst bij zijnde boom installeert, dan wordt het schrijfsel als bij toverslag wél kunst, niet om te lezen natuurlijk maar om het papier waarop het schrijfsel staat en het substraat waarop het papier rust, te bewonderen of er in gedachten over te filosoferen. Dat zou hetzelfde zijn als een schrijver die zijn roman, gedicht of filosofisch tractaat enz. niet zelf zou lezen en ook niet door anderen zou laten lezen, maar zijn werk ergens in een kast zou leggen of aan een muur ophangen om het in gedachten te lezen en te bewonderen of om erover te filosoferen. Er zijn dan maar twee mogelijkheden: ofwel is de schrijver compleet gaga ofwel is de schrijver geen 'schrijver' maar een (GAGA)kunstenaar. Rest alleen nog de vraag met welke van de twee mogelijkheden de schrijver mentaal het best af zou zijn?
Bovendien is er (in Vlaanderen) echt geen nood aan een kunstmuseum om schrijfsels te bewonderen en zeker niet om ze te lezen: er zijn bibliotheken in overvloed en het internet puilt ervan uit. Maar een schrijfsel dat in een boek in een rek staat of op een scherm geprojecteerd is, wordt blijkbaar niet als kunst bekeken maar wel als men het in een boom hangt of geplooid als een Napoleon hoedje op z'n hoofd zet.
Sommigen noemen dat dan kunst maar voor mij heet het gewoon zottigheid, wat niet uitsluit dat er een licht verschil tussen beide kwalificaties kan zijn. Maar wie zal het ons zeggen, schrijven, duidelijk maken?
Ik zal op 13 maart eens gaan luisteren naar de beeldend kunstenaars die komen voorlezen uit eigen geschreven werk, een activiteit die in de wereld van de schrijvers meestal door dichters en niet door proza schrijvers wordt bedreven. Daarenboven heb ik nog nooit meegemaakt dat een schrijver kwam voorlezen over eigen beeldend werk.

jos van hecke (posted on sat 20.02.2010 07:03:12)