Vrienden Twitter Facebook Twitter

04.04... 06.09.2009

Dara Birnbaum

Retrospective: the dark matter of media light

Practical Information

period: 04.04... 06.09.2009

opening date: 03.04.2009

location:
S.M.A.K.
Citadelpark, B-9000 Gent
T: +32 (0)9 240 76 01
E: info@smak.be
http://www.smak.be

catalogue

Dara Birnbaum

EXTRA: Exhibition DARA BIRNBAUM: THE DARK MATTER OF MEDIA LIGHT in Serralves Museum of Contemporary Art

26th March – 4th July 2010

Curators: Philippe Van Cauteren and Giel Vandecaveye of S.M.A.K.. João Fernandes and Paula Fernandes of Serralves Museum of Contemporary Art

Serralves Museum of Contemporary Art presents, in co-production with S.M.A.K. – Gent, the exhibition The Dark Matter of Media Light, by the American artist Dara Birnbaum (New York, 1946). Birnbaum’s provocative video works are among the most influential and innovative contributions to the construction of a relationship between art and television. Birnbaum started making art that was politically and critically relevant in the mid-1970s. Since then she has been provoking a strong inquiry as to the way we look at political events and how we are influenced and manipulated by images, television and the media in general. Surveying a course of more than 30 years and bringing together early and recent works, this retrospective is a unique opportunity to get acquainted with one of the most important bodies of work of our time.

Co-production: S.M.A.K., Gent and Serralves Museum of Contemporary Art

Serralves Museum Dara Birnbaum exhibition

Dara Birnbaum (°1946 New York, USA) presents an emotionally loaded and highly critical insight into (American) society and more particularly into the way it is being portrayed by television. The prominent presence of ‘the woman’ as emotional being allows for a feminist interpretation of her work. Yet, unlike other contemporaries Birnbaum does not run diametrically counter to a male society affected by testosterone. Her work is a sustained search for a redefinition of what it can mean to be ‘a woman’ in a world evolving ever faster and overloaded with images.

Dara Birnbaum considers it a challenge to formulate a strong and well-founded commentary on a political as well as a social level, by means of new audiovisual techniques. Although she grew up in a climate of political crisis, she has still maintained her unfathomable sense for romanticism.

Parts of her personal archive will be opened up and films which were never shown before will be presented. At the same time a retrospective monograph will be compiled in which a choice selection of national and international authors will throw light on their view on Birnbaum’s oeuvre from various perspectives. The exhibition begins in the S.M.A.K. and will afterwards travel to Fundaçao Serralves (Porto, Portugal) amongst others.

Book launch in Wilkinson Gallery Londen (GB) on Saturday the 17th October 6 to 9pm :

Dara Birnbaum
First ideas and then some
17 October to 22 November 2009

WILKINSON
50 to 58 Vyner Street
London E2 9DQ
Tel: +44 (0) 20 8980 2662
Fax: +44 (0) 20 8980 0028
www.wilkinsongallery.com

 



Beste,

Eindelijk een prachtig initiatief om een volwaardige tentoonstelling aan Dara Birnbaum te wijden. Als hoofdredacteur van Forum International heb ik het genoegen gehad om Dara te ontmoeten. Het is iets bijzonder om naar uit te kijken.

Met vriendelijke groeten,

An

An Van der Linden (posted on mon 10.03.2008 17:23:50)

Ik ben kotsmisselijk naar buiten gelopen. Letterlijk. Mijn ogen kunnen er niet op kijken, teveel beelden te snel na elkaar. Ik word er nerveus van. Het geluid werkt bij mij ook op mijn gemoed, veel te luid. Ik kan deze manier van kunst niet aanvaarden. Ik zie al voldoende geluid en te snelle beelden op de gewone tv en op straat, wegzappen dan maar ik kan er ook niet tegen, in een museum wil ik rust en op een normale manier kijken. Welke mens kan deze beelden en geluiden aan, zeg het mij, ik ben misschien abnormaal. Geef mij maar een rustig werk, je kan de maatschappij ook aanklagen op een rustige en esthetische manier.
En om af te sluiten toch een positieve noot : de benedenzaal was interessant om te bekijken.

nina (posted on thu 23.04.2009 19:45:57)

Gesprek gehad achteraf. Over kunstenaars. Marlene Dumas heeft het weer eens gedaan. Wat hebben die feministen toch verkeerd gedaan ? Ze klagen de maatschappij aan over het onrecht dat vrouwen wordt aangedaan. Ze mogen wel schilderen maar ze moeten zwijgen. Want als ze spreken worden ze kwaad. Wie wordt kwaad ? Waarom worden ze kwaad ? Een kunstenaar mag niet spreken over zijn werk, dat is slecht, de mensen moeten het zelf zien in het beeldverhaal. Toch vreemd dat kunstenaars niet over hun werk mogen spreken terwijl een ander het wel mag doen. En tussen ons nu, wees eens oprecht, moesten jullie nu niet weten waarover Tuymans schilderde zouden jullie het zien wat hij probeerde zeggen in zijn beeldtaal. En dan hebben ze het over de vroegere kunstenaars, de doden, die spreken toch ook niet over hun werk. Allez tiens vreemd toch de boeken staan er vol van over het waarom ze schilderden, hoe zouden we het anders weten, het is dankzij hun spreken dat we weten wie de klagers en de gematigden waren.

nina (posted on fri 24.04.2009 10:11:20)

kunst, welke kunst?

rik vandevelde (posted on mon 31.08.2009 15:52:31)